+ -

Pages

Friday, March 19, 2010

Pengodam



Pengodam atau dalam bahasa inggeris nya di sebut hacker. Ape bende pengodam @ hacker ni? Hacker adelah individu atau kelompok yang bergerak secara senyap cuba memanipulasikan sesuatu bende untuk kepentingan peribadi diorang. Kita jangan pikir jauh sangat pasal hacker menceroboh masuk website orang, public phone biase kat tepi jalan pun orang boleh cube untuk buat panggilan percuma itu pun boleh kita panggil dia adalah hacker.

Pada hujung tahun 2009(kalau x silap aku la), berpuluh - puluh website kerajaan malaysia mahupun swasta telah di ceroboh oleh hacker dari Indonesia. Benda ni terjadi pasal isu yang hangat ketika dulu pasal Indonesia menuduh Malaysia meniru tarian bali diorang. Betul ke tidak pasal tuduhan tu aku xnak tulis. Ape yang aku nak hightlight kan kat sini, mana pergi admin website tu? Diorang xbuat kerja ke? Ape yang aku dapat tengok, memang banyak website kerajaan Malaysia ni mempunyai kelemahan dalam sistem sekuriti website tu. Kita memberi maklumat peribadi kita dalam website tu dan maklumat yang kita bagi tu akan di simpan ke dalam database. Melindungi maklumat yang di simpan dalam database adalah sangat - sangat penting kerana dengan maklumat yang di perolehi oleh hacker, diorang boleh jual maklumat tu pada syarikat - syarikat besar. Secara xlangsung, privasi korang juga turut di ceroboh. Pernah aku hantar email kat admin website tu dan bagitau website diorang ade "lobang" yang boleh orang masuk. Email tu pulak di balas semiggu lebih oleh admin tu. Diorang ni xbuat kerje ke? Kenape seminggu lebih baru diorang reply email? Diorang nak tunggu website diorang down baru nak buat kerje ke? Hmm..xtau la.

Nak jadi seorang hacker yang hebat, individu tu mesti mahir dan faham bagaimana sesuatu algoritma dalam bahasa pengaturcaraan tu berfungsi. Hacker pun ade sijil pengiktirafan juga kalau korang nak tahu. Sijil tu sangat powerful kalau kalau korang nak cari kerja kat syarikat - syarikat besar. Diorang mesti nak gaji kan orang yang berpengetahuan luas dalam hal sekuriti ni untuk melindungi sistem database diorang. Dalam Malaysia ni ada kursus tu tapi harga dia mahal la sampai 2 ribu ke atas. Kalau aku ade duit banyak nak juga aku ambik sijil tu,hehe.. :)
5 akuyangnoob: Pengodam Pengodam atau dalam bahasa inggeris nya di sebut hacker. Ape bende pengodam @ hacker ni? Hacker adelah individu atau kelompok yang bergerak ...

8 comments:

  1. being a hacker is cool, but when get hacked - that's so not cool! =P

    ReplyDelete
  2. be a hacker.. not cracker..

    white hat?
    black hat?

    grey hat is oke.. haha

    ReplyDelete
  3. @_ahfat im prefer to being white hat,hehe.. :p

    ReplyDelete
  4. sy minat nak bljr ilmu hacker yg di iktiraf &mnjamin masa depan sbuah institusi tpi dmana sy boleh dptkan kursus ni...

    ReplyDelete
  5. bab yang indo tu.. jgn layang sgt. nama pun serumpun.. mesti lah saling berkaitan sesama budaya... klu bgi free@ hak 100% pun sape nak? cuma duniawi.

    yang jadi hal ialah sikap "batu api" yang tak tahu apa2 pun..tp cakap besar.. membuatkan org yang ada ilmu menda alah ni tergugat..pastu ikut hati..serang malaysia... gayang~malays*t la apa la.... akal letak mana entah.

    lagi pun, kalu pandai sosial eng, bila trace mereka ni.. muda2 lagi.. munasabahlah ikut hati sgt.

    org yang dapat ubah barang pun bleh panggil hacker. contoh buat CISS tu.. hacker gak. bukannya cuma pwn3d box dengan root je..

    org bijak pandai kata.. xleh lebel diri sendiri hax0r pasal yang patutnya org yang melebel diri hax0r tu..

    apa2 pun.. enjoy gak baca post ni. tulisan sendiri ya? matang. bagus2..

    ReplyDelete

Komen anda sangat membantu untuk memperbaiki mutu blog ini. Terima Kasih

< >