+ -

Pages

Monday, March 29, 2010

Penggunaan Notepad Di Dalam Komputer

Dulu mase sekolah menengah, aku tak berape tau sangat asal - usul notepad ni. Ye la, ade pc just untuk main game je. Mase tahun 2003 kalau tak silap aku, mase tu myspace mule nak feymes kat malaysia. Aku join social network tu cume untuk suke - suke je. Tapi bile tengok kawan lain page diorang cantik - cantik, aku mule rase kagum. Rase ingin tau tu kuat sampai abiskan duit sekolah kat cyber cafe(mase tu tak mampu nak pakai line internet,hehe..). Diorang kate nak cantik kan page tu kene la pakai coding tambahan untuk di uploadkan ke dalam myspace tu. Kalau nak lagi best edit sendiri coding tu untuk rase cantik di mate kite. Nak edit tu pulak, bukak la notepad kat dalam pc tu. Notepad? Mase tu la kali pertame aku dengar perkataan notepad dan gune kan samapi sekarang.

Bagi aku notepad ni adalah program yang penting dalam pc. Notepad ni di gunakan untuk menulis catatan - catatan kecil, memo, ayat - ayat pendek, rujukan dan sebagainye. Bile sambung belajar lepas abis spm, aku gune program notepad ni makin kerap pasal senang aku nak taip rangka kerja atau tugasan yang di bagi oleh lecturer sebelum aku taipkan report sebenar dalam microsoft word. Notepad ni ringan je kalau mase tengah running, tak macam microsof word yang keluar berbagai - bagai tools yang melambatkan lagi proses running.

Dengan notepad jugak kite boleh buat satu program kecil untuk memudahkan pengguna dengan mencipta bat file(.bat) . Contoh, andai kate kalau kite nak buat program shutdown, kite boleh gune command ni dan ditulis pade notepad:

shutdown.exe -s -t 30

Mase save as, tuliskan ape - ape name file tu dan mesti di akhiri dengan ".bat". Contoh, shutdown.bat . Notepad jugak boleh di gunakan untuk edit file berformat .reg . "Reg" adalah format file yang di gunakan untuk setting ape - ape dalam windows untuk di masukan ke dalam registry editor. Selain tu jugak, notepad ni kite boleh buat coding programming macam file vbs, html, js, j, c, java dan macam - macam lagi.

Kirenye, notepad ni adalah tools yang sangat - sangat power untuk membuat kerja - kerja edit dan membuat coding programming. Mungkin korang dah tau ape yang kite boleh dengan notepad dan aku taip ni just untuk meluahkan pandangan aku sendiri dalam program notepad ni. :)


Awas : dengan notepad jugak kite boleh buat virus!
5 akuyangnoob: Penggunaan Notepad Di Dalam Komputer Dulu mase sekolah menengah, aku tak berape tau sangat asal - usul notepad ni. Ye la, ade pc just untuk main game je. Mase tahun 2003 kalau t...

2 comments:

Komen anda sangat membantu untuk memperbaiki mutu blog ini. Terima Kasih

< >